Klik klik

Rabu, Januari 27, 2010

Hiperhidrosis


Sering berkeringat yang berlebihan di telapak tangan dan kaki merupakan salah satu manifestasi hiperhidrosis (pengeluaran keringat yang berlebihan). Hiperhidrosis yang hanya terjadi secara lokal di telapak tangan dan kaki (juga ketiak), biasanya disebabkan stimulasi emosi dan atau suhu (Stimulasi emosi kadang lebih kuat dibandingkan stimulasi suhu). Hiperhidrosis ini biasanya mulai timbul ketika masa kanak-kanak atau masa dewasa muda. Biasanya hal ini sering muncul ketika kita sedang mengalami stress (karena tekanan pekerjaan atau menjelang ujian). Selain karena pengaruh emosi dan suhu, hiperhidrosis jenis ini dapat ditemukan pada mereka yang mencandu alkohol.

Hiperhidrosis (berkeringat yang berlebihan) yang terjadi secara general (di seluruh tubuh) dapat merupakan manifestasi klinis yang dapat ditemukan pada beberapa penyakit jantung tertentu, namun hiperhidrosis lokal (hanya di tangan dan atau kaki) bukan manifestasi klinis spesifik penyakit jantung dan atau paru. Hiperhidrosis yang terjadi secara general pun bukan petanda adanya penyakit jantung dan atau paru, karena sering hanya berupa manifestasi klinis yang menyertai, bukan manifestasi klinis utama. Keluhan yang sering ditemukan pada pasien dengan penyakit jantung dan atau paru adalah sesak (kesulitan bernafas) dan nyeri dada. Jadi jika hanya keringat yang berlebihan di kedua tangan dan atau di kedua kaki tanpa disertai keluhan sesak, jantung berdebar-debar, nyeri dada, batuk, atau keluhan yang lainnya, InsyaAllah bukan karena tanda penyakit jantung dan atau paru.


kenapa tiba2 pulak aku berbahasa Indonesia ni?? Sebenarnya aku copy paste saja... malas pulak nak terjemahkan... (dari semalam lagi, tapak tanganku tiba-tiba rasa lembab dan melekit...tapiiii.. yang pastinya, ibu-ibu, bapak-bapak sekalian.. aku tidak mengambil alkohol, ya..)

34 ulasan:

  1. Salam Kak Cik,

    dulu2 sy ada gak masalah macam ni. Tapi sejak mengambil supplemen2 yg disyorkan dr masalah ni berkurangan. Tapi memang betul kalau ada problem ni memang buat kita tak selesa

    BalasPadam
  2. kakcik,
    anak kedua saya..qeeb mengalami perpeluhan yg banyak di tapak tangan dan kaki... kesian dia..selalu mengadu tak selesa...

    BalasPadam
  3. Salam Aidah...

    kakcik baru sehari dua ni jadi berpeluh dan melekit.. dah tu, di tambah pulak dengan rasa gatal yang tiba2 muncul di sana sini badan.. huhu.. dah mcm cik ke bertemu en bel la pulak! :(

    BalasPadam
  4. Salam Dik Mah..

    kalau tak silap kakcik, rawatan yang berkesan untuk masalah peluh berlebihan ini adalah dengan pembedahan. Betul tak? Tapi.. kakcik taklah sampai perlu dibedah... :)

    BalasPadam
  5. Salam kakcik, salah satu rawatan (utk peluh berlebihan) ditapak tangan, ketiak, dsb adalah dgn suntikan botox dimana saraf2 tertentu akan direhatkan drp aktif, tp botox dah diharamkan, cuma botoks2 jer yg masih halal heh heh heh....
    masalah kakcik ni rasanya baru lagi kan, mungkin ada kaitan dgn kesihatan kakcik sekarang, sebaiknya jumpa pakar..dan jgn lupa minum air bersih secukup keperluan badan, itu sebaik2 agent utk mengeluarkan segala kekotoran yg ada dlm bdan kita....maklum dah makan macam2 masa makan angin aritu kan, terlebih hangin tu pun ya jugak kot? kah3... tu lar...lenkali never ever say nehi2 to....apa mende tuh? ala..guwau jer ni kakcik - love QJ.

    BalasPadam
  6. Salam QJ my love..

    mungkin juga dah terlebih angin ni.. tapi, kalau kakcik makan sitomey tu.. mungkin boleh jadi ubat kan kan kannnn..... :)

    BalasPadam
  7. ingat kakcik nak cakap gatal tapak tgn..ermmm maklum ler dah awal bulan ni :p

    BalasPadam
  8. Salam KAK CIK..
    dulu saya ada sorang kawan tempat kerja yang jenis macam ni. Tiap kali dia menaip mesti letak saputangan kat bawah keyboard dan setiap 5 minit dia mesti lap tangan sbb kuat berpeluh..

    memang basah tangan dia.. gitulah bertahun-tahun... saya memang pelik masa.. lama2 dah biasa..

    **psssttt.. Isnin tu pagi ke petang? InsyaAllah boleh sajaaaa.. btw, Ahad nanti Azie double confirm, k?

    BalasPadam
  9. Salam Combi..

    gatal tapak tangan? hehehe.. sapalah yang nak kena lempang dengan kakcik ni? Gaji dah abis la... tunggu gaji bulan depan pulak! :(

    BalasPadam
  10. Salam Azie...

    tapak tangan kakcik ni cuma rasa melekit - tak nampak pun ada peluh yang keluar. memang rasa tak selesa.

    Isnin tu.. pagi.. apa2 nanti bagitahu ek? :)

    BalasPadam
  11. kakcik,
    ooooo.. janji sulit ngan azie yer....
    nak ikut....

    BalasPadam
  12. Dik Mah...

    Isnin tu orang KL cuti tau.. Adik mana boleh cuti dari dialisis.. hehehe... ;-)

    BalasPadam
  13. Kak CIK > wokeh... anak-anak pun semua pakat pi skulah tu. Boleh ler si EMAK ni bermahaRATUlela pergi bercanda dengan kengkawan nyaaaa...!

    **plan macam nak pi buat jahat jer kan? adoi laaarrr

    BalasPadam
  14. kalau kakcik naik kereta saya, nampknya kenalah saya sediakan tisu banyak2 ya. tapi saya lain pulak, susah nak berpeluh. betul. ada gak baiknya .. baju pejabat boleh pakai dua kali (kadang-kadanglah).

    BalasPadam
  15. Azie...

    wokeh.. nanti kita set, ya? Kakcik siap paksa Abg Mus ambil cuti.. mana boleh asyik kakcik aje yang cuti ikut dia, kan? Anak2 kakcik pun skulah.. hehehe.. ;-)

    BalasPadam
  16. Kanda Hamzah..

    kakcik berpeluh kat tangan tu sekali sekala je tau. Nanti kalau peluh banyak2, takut bau asyem la pulak1 :)

    BalasPadam
  17. Saya memang dari kecil kerap berpeluh di tapak tangan, hingga saya terpaksa lap tangan sebelum berjabat dengan orang kerana kuat berpeluh.

    Hari ni baru tahu namanya. Hiperhidrosis (pengeluaran keringat yang berlebihan). Terima kasih Kakcik

    BalasPadam
  18. Salam Zool..

    memang kalau tapak tangan basah, rasa tak selesa nak bersalaman kan? Takut ada 'fikiran negatif' pun iya juga.. :)

    BalasPadam
  19. Tergelak baca komen abg HAMZAH... “kalu naik kereta saya..” cemana ler bleh terfikir pasal naik kereta plak tu.. heheheh..

    ehhh jom ajak dia dating sekali?

    BalasPadam
  20. Salah sorang drp my readers (also a blogger) pun mengalami masaalah yg sama.. dan dah agak lama.. Ari tu khabarnya sampai kena refer ke pakar.. Lupa plak nak tanya perkembangan dia skg ni..

    Kakcik relax, i Allah tak apa2 tu..

    BalasPadam
  21. Salam kakcik,

    Biar berpeluh kat tapak tangan...jangan berpeluh macam tu di k*tiak!

    BalasPadam
  22. Salam Kak Cik..

    OOO.. gitu ye.. Dulu hubby selalu berpeluh tapak tangan, tapi lepas kahwin dah ok.. agaknya dulu takut nak bersalam ngan tok kadi kot...hehe

    BalasPadam
  23. Waduhhhhhhhhhh...waduh.....

    Kok ! Udah pandeih bedialog Indonesia ya Buk!!
    Kapan ....Gue lancar bangat ! bacainnnnn...

    Hehehehehh...amacam Kak paham tak?

    BalasPadam
  24. Aslmkm.
    Hmmm, kata my late grandma dulu jika tangan sering lembab tu tanda kita dah sampai tahap bijaksana :) .. sbb Kak G masa 'sec school' dulu sering mengalami keadaan begini .. mmg tau Tok saja je nak bg semangat supaya tabah .. lps tu Kak G byk makan pelbagai ulam & herba & masaalah tu ilang gitu saja .. jd tak tahu apa penawarnya .. tp cubalah amal makan pucuk cumamar & ramas pucuk mambu dengan air beras .. Insya Allah ada kesannya. (NB: Jika bersabit muka/ketiak/kaki - gosok campuran pucuk mambu & air beras perlahan2 di bahagian berkenaan).

    BalasPadam
  25. Salam Maiyah..

    kuat berpeluh tak apa, jangan kuat mengeluh! :)

    BalasPadam
  26. Salam Azie...

    huhuhu... dukacita ni.. Abg Mus tak boleh cuti hari Isnin nanti.. sibuk ngalahkan YB... :(

    BalasPadam
  27. Salam Ja..

    jangan dia 'kembang' pulak.. InsyaAllah, tak ada apa2 rasanya.. kalau duduk kat rumah ok je... Dtg pejabat je jadi berpeluh, tak boleh bancuh air lagi la.. takut nanti tumbuh siong pulak orang yang minum air tu... :)

    BalasPadam
  28. Salam Anne...

    kadang2 tak boleh nak elak gak berpeluh kat ketiak tu.. cuma, jangan ada bau dah la.. hehehe...

    BalasPadam
  29. Salam Nida...

    hubby Nida takut ngan Tok Kadi ek? Ha.. cukuplah sekali dia bersalam dengan Tok kadi tu.. :)

    BalasPadam
  30. Salam Epoi..

    waduh.. gimana ni sih? Kok bacain aja yang bisa?? Yok, kita ngomong.. :)

    BalasPadam
  31. Salam Kak G..

    hehehe.. kakcik ni bijaksini boleh la kot! Daun cumamar tu, macam mana rupanya, ya? :)

    BalasPadam
  32. Ooo...gitu..

    Anak bujang Tie ada masalah gitu. Kalau menulis mesti sediakan saputangan. Memang tangannya selalu basah peluh, dia sendiri pun dah boring.

    Dia ada asthma.. ada kena mengena tak ?

    BalasPadam
  33. Salam Tie..

    tak silap kakcik, ada rawatan dengan menjalani pembedahan untuk memotong urat bagi menghentikan peluh yang berlebihan itu. Rasanya, tak berkaitan dengan athma sebab kakcik dah kena serangan athma sejak berusia 17 tahun...

    BalasPadam

Catatlah apa saja..saya sedia membaca...