Klik klik

Selasa, Januari 26, 2010

Jom makan

Tumis midin, buntal kering, gulai ikan, manok masak kicap, goreng sambal belacan bilis campur petai dan nasi beras merah.

Nasi Ayam Penyek versi Sarawak

Biskut kering dan teh O di rumah panjang.

40 ulasan:

  1. lain lak rupa nye ayam penyek sarawak ek...
    ayam nye x nampak terpenyek pun :-D

    BalasPadam
  2. Hello Kakcik, thats a very nice header gambar, ada chocolate, ada Rose.
    Betul romantik, ha ha.
    Wa, the Sarawak makana tengok tu sedap...tetapi ta'pernah dengar ayam penyet, ha ha.
    Wishing you well, have a nice day, Kakcik, Lee.

    BalasPadam
  3. kakcik,
    nak sikit pucuk midin...
    nak buat goreng dengan belacan...

    BalasPadam
  4. Salam Acu...

    ayam tu tak cukup kena lanyak, tu yang nampak segar.. hehehe.. (lenyek dalam mulut je.. tp, kakcik tak habis makan pun) :)

    BalasPadam
  5. Hello Lee...

    cantikkan header blog kakcik? Pemberian seorang 'kawan baik'. Perempuan ibarat coklat dan juga mawar... :)

    Ayam penyek tu, ayam goreng yang diketuk bagi leper..

    BalasPadam
  6. Salam Dik Mah..

    mulanya kakcik ingat nak beli pucuk midin tu bawak balik KL. Fikir punya fikir, tak jadi sebab takut kecut. (Kakcik tak singgah kat Pasar Satok, tapi tengok kat Pasar Serian, segar2 pucuk tu..)

    BalasPadam
  7. insyaallah bulan 4 ni nak ke Kuching ...

    adik ipar kawin dengan orang kg betung

    BalasPadam
  8. Salam pB..

    kakcik pun mungkin ke sana lagi. (Dah naik konpius - kakcik ni kerja dengan siapa sebenarnya, ya?) :)

    Ada peluanglah pB berulang ke sana nanti kan? :)

    BalasPadam
  9. Sayur midin tu tak pernah dengar, apa lagi nak rasa. Beras merah tu juga beras huma kan? Pernah dapat 1 kg dulu dari kawan Swak.

    Ayam Penyek tu selalu dengar, tapi lum penah rasa. Di KL ni pun ada restoran yg jual kan?

    BalasPadam
  10. sedap weh.. berseleralah pulak.

    BalasPadam
  11. Salam Azie..

    sayur midin tu, lebih kurang macam pucuk paku kat sini. Selalunya kat sana, sayur midin tu dibuat tumis atau goreng belacan.

    Kakcik pertama kali makan ayam penyek kat JB. Kat Kuching tu, kakcik suka ayam penyek Raja depan Hotel Dormani. Kat KL sekarang pun dah ada ayam penyek. :)

    BalasPadam
  12. Salam endiem...

    dah tengahari ni.. jom kita pergi makan. :)

    BalasPadam
  13. Salam kakcik...

    Sayur midin tu caner rupa dia? Naper kakcik tak amik gambar dia n tunjuk kat kita? naper kakcik tak amik gambar mi kolok? caner rupa dia? naper kakcik tak rasa nak try mi kolok tu? naper kakcik kata nehi nehi kat sitomey mulong tuh? naper er....naper er...naper er...(cabut lari lah, takot kena pelangkong banyak sangat tanya, hahaa..)last sekali, naper er....ish, takper lah!

    Ha..header tu mmg romantik lah...naper tak bg tau kat kita nama 'kawan baik' tu? naper er.... ok ok ok, gua chow!!

    BalasPadam
  14. Salam QJ..

    you ni kannnnn... ish...ish...ish...
    hmmmm.. tak apa lah... I pun tak tahu nak jawab soklan you yang mana....

    tapiiiiii... I rasa tak sampai ati pulak kalau tak jawab satu pun dari soklan2 you tou... Sayur midin tu tak la macam mydin ghope dia.. ghope dia ayu sikit dari pucuk paku layu.. :)

    bab header I tuuuu... hehehe... tantek tak? you punya tulip lagi tantek kannnnnn.... ;-)

    BalasPadam
  15. buntal kering pun kakcik makan juga ke ?

    BalasPadam
  16. salam my dear KakCikS..:):)
    Oohhh NOooooooo!!!
    Sedapnyaaaaaaa....
    uhh!!tarik nafas hembusss..tarikkk...
    Alhamdulillah....tahan jgk godaan!!heheheh...

    Sis..
    gambar Kek atas tu pun menggoda kalbu jgk..:):)Alahaiii

    BalasPadam
  17. Salam Kakcik,

    Kucing Sarawak memang elok dilawati Bandarayanya bersih dan orangnya peramah. Nyopping kat dayang kek kat Kg Boyan yek? Naik sampan mesti bestkan? tambang 4o sen lagi atau dah RM1.00.

    Agak lama tak ke Kucing, KK pula yang selalu.

    BalasPadam
  18. Salam Kanda AL..

    hehehe... kakcik jeling je kat buntal tu. nasib baik dia tak jeling kat kakcik balik... :)

    BalasPadam
  19. Salam Tinie dear...

    kakcik pun tergoda dengan kek yang kat atas nun.. abis tu.. manalahhhh tak montel... :)

    BalasPadam
  20. Salam Hj. Zed..

    tambang perahu tu cuma 50 sen sehala.. tak sempat nak tarik nafas dua kali, dah sampai. :)

    BalasPadam
  21. sodap tu, lyn lak tgk wat porut den lapar lak

    BalasPadam
  22. Salam Maiyah..

    nampak je sodap.. bolum ghaso bolum tahu! :)

    BalasPadam
  23. Salam kakcik,

    Elok jugak baca entri kakcik ni...bulan Mei nak ke Kucing, nanti cari semua yang macam dalam gambar kakcik tu...

    BalasPadam
  24. Salam Kak Cik
    Kan ker betui teman udah kate, tak sempat dua Jumaat, Kak Cik mesti balik punye ..
    Sepatutnye sebelum pegi timbang berat badan .. masa nak balikpun timbang. Kemudian erat barang bawak balik mesti dicampur dengan tambahan berat badan. Idakler berat sangat kapai terobang tu ...

    BalasPadam
  25. halal ke tu kak....semacam je nengokkannya..

    BalasPadam
  26. Salam Kak Cik...
    Waaah..jeleslah nengok Kak Cik dok ronda2 gitew!Ayam penyek penah dgr tapi tak pnh try mkn...apatah lagi versi Sarawak....

    BalasPadam
  27. mertua lalu belakang pasti tak sedar niii....

    BalasPadam
  28. Salam Anne..

    bulan Mei tu, brp hb Anne nak ke Kuching? Kalau ada rezeki, mungkin kakcik ke sana lagi hujung bulan Mei nanti. :)

    BalasPadam
  29. Salam Yop..

    ish..mike mcm tak gemo pulok nengok teman ada kat sini. :) Khamih ni teman jumpa dokto lg.. hrp2 sempat le teman bejumpa dgn Jemaat seteghuihnya. :)

    BalasPadam
  30. Salam Cikgu Jang..

    yang dlm gambo kat atas tu (makanan yg banyak tu) kat rumah orang Islam. Pak Aji ngan Mak Ajah. Tapi, buntal tu tak le berani kakcik nak cuba makan. Kat rumah panjang pun, kakcik tak 'usik' makanan & minuman yang dihidang. Harap2 mereka tak perasan. :)

    BalasPadam
  31. Salam Ayu,

    kalau kita ke tempat yang agak asing, memang agak susah nak sesuaikan tekak. Ada orang jenis tak kisah, tapi kalau macam kakcik ni.. payah sikit. :)

    BalasPadam
  32. Salam Abu Muaz..

    kalau lalu belakang, harus juga tak sedar. Tapi, kalau lalu depan pun tak nampak.. melampau betul! :)

    BalasPadam
  33. Salam kakcik,

    Kemungkinan besar dalam pertengahan bulan mei, dan insyaAllah seminggu kami di sana.

    Harap jumpa kakcik! Boleh kita sama-sama penyek manok!

    BalasPadam
  34. Salam Anne..

    jauhnya kita nak berdating! :)

    BalasPadam
  35. Salam Kakciks. Saya suka midin. Rasanya lebih sedap daripada pucuk paku kita di sini atau kerana masakan mereka lebih sedap. Walau bagaimanapun, saya belum rasa lagi ayam penyek s'wak...

    BalasPadam
  36. Pucuk Midin tu pernah jugak tengok dlm majalah Saji tapi tak pernah rasa. Tengok lauk2 pauk tu pun dah cukup buat air liur sy meleleh

    BalasPadam
  37. Salam kak cik..

    Amboi.. banyaknya makanan.. baik2 kak, makan jangan over dos, takut terover comel macam Doraemon..hehe

    p/s: gurau je tau.. saja nak nyakat kak cik

    BalasPadam
  38. Salam Babah...

    kenyataan Babah tu memang kakcik akui, sayur midin tu memang sedap walaupun cuma dimasak goreng belacan. :)

    Di mana2 pun, ayam goreng lebih kurang sama saja rasanya. :)

    BalasPadam
  39. Salam Aidah..

    rasa sayur midin tu lebih kurang macam pucuk paku.. cuma bagi yang suka, midin lebih sedap dari paku. :)

    BalasPadam
  40. Salam Nida..

    kakcik sekarang bukan macam doraemon.. tapiiiii.. macam giant.. hahaha... :)

    BalasPadam

Catatlah apa saja..saya sedia membaca...