Klik klik

Khamis, Januari 14, 2010

Fikirkanlah perasaan orang lain..



Bukan maksudnya kita kena bermuka-muka, berpura-pura mengambil berat dan bersikap baik hati tanpa usul periksa terhadap orang lain. Tapi apakah tidak bersalah, kalau kita dengan sengaja mengguris perasaan orang lain? Sengaja berbisik-bisik sesama kita, dan dengan tiba-tiba diam membisu bila seseorang menghampiri kelompok kita? Mungkin kita bercakap sesuatu yang memang perlu dirahsiakan. Janganlah pula sampai boleh menimbulkan syak dan fitnah.

Psstttttt....Sebenarnya aku tak punya ilham untuk dicoretkan.

42 ulasan:

  1. kakcik,
    rasanya ada hadis ke apa ker.. dah lupa lah...
    kalau kita berada dalam satu kumpulan tetapi kita berbisik dgn kawan sebelah kita sahaja... salah dan berdosa ...
    Rasanya begitulah bunyinya...kalau salah ayat, harap betulkan. Perbuatan berbisik memang salah.

    BalasPadam
  2. bisik2 kalo mnjatuhkan mmg x elok le.. kekadang kita x leh nk bik hati suma org tapi elok gak kalo bg snyum hehe.. satu sedekah tu

    BalasPadam
  3. Salam Dik Mah..

    tak silap kakcik, bunyinya begini 'apabila kamu berada di dalam sesuatu majlis yang di dalam terdapat ramai orang, janganlah ada dua orang antara kamu yang berbisik-bisik sehingga menimbulkan syak' (kakcik tak pasti sama ada betul atau tidak ayat yang kakcik taipkan itu)

    BalasPadam
  4. Salam Maiyah..

    betul tu, senyum merupakan sedekah. Jangan pula senyum mengejek, ada nak sejuk jadi menggelegak pulak hati kawan tu nanti! :)

    BalasPadam
  5. Berbisik ni dilihat mencurigakan...

    tapi ada berbisik yang tidak curiga, contoh 2 orang VIP yang duduk di kerusi khas depan pentas.. Selalu nampak mereka berbual berbisik-bisik.. kan?

    itu lain kes ler kot ek? :D

    BalasPadam
  6. salam...
    berbisik sambil mata duk jeling2.. tu memang nak cari pasal..

    BalasPadam
  7. Paling kena elakkan kalau duduk bertiga, yg dua tu tetiba berbisik2.. Yg ketiga tentu tak selesa..

    Manusia ni kekdg terlupa yg sama mcm dia, org lain pun punya ati dan perasaan gak..

    BalasPadam
  8. KKaaahhh..ye ye je teman baca..
    pandai lah kakcik ni buat lawak...
    Tapi berbisik ni mmg tak elok pun...

    BalasPadam
  9. pssstt .. saya pun sebenarnya tak punya ilham untuk memberi komen sebab apa yang di coretkan tu dah betul belaka. itulah sahaja komen saya.

    BalasPadam
  10. sengaja....,
    memang nak kene pelempang!!!!

    BalasPadam
  11. sama gak saya pun tada modal heee..ngumpat saya kerr tu.(dah halalkan)

    BalasPadam
  12. Salam Azie..

    agak2nya apa sahaja yang dibisikkan oleh VIP2 tu ya??? Nak tambang cawangan kot! hehehe :)

    BalasPadam
  13. Uda...

    memang kan? Kalau pun yang berdua tu berbisik sesuatu yang tak ada kena mengena dengan pihak ketiga, dalam hati yang ketiga itu mesti juga tertanya-tanya dan menaruh syak wasangka.

    BalasPadam
  14. Salam Ja...

    betul..betul..betul...

    BalasPadam
  15. Salam LB..

    kalau duduk berdua2an suami isteri nak berbisik2 tu, tak mengapa kan? :)

    BalasPadam
  16. Salam AL..

    kakcik rasa kelakar pulak baca komen Sdr. :)

    BalasPadam
  17. Salam Cikgu Humairi..

    uish.. nak lempang kakcik ke?? :)

    BalasPadam
  18. Salam Zeq...

    hmmm.. tak ada maknanya kakcik nak ngumpat Zeq. :)

    BalasPadam
  19. Salam Abu Muaz...

    ilham yang terawang-awang. :)

    BalasPadam
  20. KAK

    Harap dapat disampaikan pada rakan2 Walaweiiiiiii blog Akak...

    http://epoi8787.blogspot.com/2010/01/peluang-untuk-berkongsi-walaweiiiiii.html

    Gua sekadar berkongsi..

    BalasPadam
  21. Salam Epoi..
    harap2 semua yang membaca blog kakcik ni, akan singgah ke alamat yang Epoi berikan itu. Insya Allah.:)

    BalasPadam
  22. Psssstttt... saya tak tahu nak komen apa, sekadar nak bagitahu, saya masih mengikuti tulisan kakcik he.. he.. he..

    BalasPadam
  23. kakcik...kdng2 bila brada kt satu2 mjlis..sering org sblh tnya mcm2...kena brbisiklah.. kot yg brckp kt dpn nun perasan lak...yg 2 bkn trmsuk mengata kn??hehehe..

    BalasPadam
  24. bab ngata org ni ....ada yg dibenarkan di dalam islam..

    BalasPadam
  25. Salam Kakcik. Sikap yang semacam itu adalah terkandung unsur-unsur mengumpat yang ditegah agama. Walaupun yang diumpat bukan kita, tetapi ia menimbulkan rasa curiga kita kepada mereka...

    BalasPadam
  26. selalu berbisik dgn diri sendiri bila ler nak kurus..hiks :p

    BalasPadam
  27. pssssttttt Kak Cik... oklah tu, ilham juga tu... jangan habaq kat orang ek, n3 ni bagus bangat terutama kepada sesiapa yg kuat ngumpat.. psstttt

    BalasPadam
  28. Salam my lovely lovely..KakCikS..:):)
    Memang hati tersentap bila berada dalam linkungan manusia yang bereaksi sedemikian...
    Tak sukaaa..kan..!

    Moga Sis dirahmatiNya selalu..:)

    BalasPadam
  29. kalau nak berbisik2 dgn hubby tak pe kan? Bukan di khalayak ramai tapi kat celah2 pokok bunga di belakang rumah....hehehehehe

    BalasPadam
  30. Hello Kakcik, I believe in minding my own business, unless if my help is needed.
    And to see no evil, hear no evil, speak no evil.
    You keep well Kakcik, and have a pleasant weekend....Lee.

    BalasPadam
  31. Salam Zool...

    terima kasih kerana ingat kat kakcik. Semoga Zool dan Eisya berada dalam kesihatan yang baik. :)

    BalasPadam
  32. Salam Cikgu Jang...

    contoh??? :)

    BalasPadam
  33. Salam Combi...

    hehehe.. samalah kita. :)

    BalasPadam
  34. Salam Nida...

    kadang2 kita tak sedar yang percakapan kita menjurus kepada umpatan. Susah juga kan? :)

    BalasPadam
  35. Salam Tinie sayang...

    moga2 kita semua sentiasa dalam rahmatNya. Insya Allah. :)

    BalasPadam
  36. Salam Fa...

    hati2 kalau berbisik celah pokok, takut tak sedar ulat bulu naik daun... hehehe.. :)

    BalasPadam
  37. Hello Lee

    terima kasih sudi singgah. Have a nice day. :)

    BalasPadam
  38. Salam Inna (maaf terlepas pulak!)..

    yang macam tu tak apa kot. Tapi kannnnn... kakcik cukup tak suka dengaan sikap orang yang suka berbisik2 dalam mesyuarat atau waktu berdoa!

    BalasPadam
  39. Salam Kakcik,

    Aruah maktok saya selalu berbisik bila bercakap pasal duit...dia kata `Takut KAWAQ dengaq!'

    *Kawaq- pencuri dalam telo Kedah

    Masa kecik2, sIapa berbisik pastI diejek dengan:

    SIK SIK BATANG PINANG
    SAPA BISIK, NAK NAK TUNANG!

    BalasPadam
  40. Salam Anne...

    ha... kakcik pun biasa dengar pantun dua kerat tu. :)

    BalasPadam

Catatlah apa saja..saya sedia membaca...