Klik klik

Isnin, Mac 29, 2010

Penjan Ubi Kayu



Balik dari hantar Angah ke Banting Sabtu lepas, aku minta ES behenti beli ubi kayu kat tepi jalan. Aku rasa teringin nak makan ubi kayu rebus gaul dengan kelapa parut. Maklumlah, aku kan orang kampung.. sesekali teringat dan teringin hendak makan makanan yang dulunya memang mudah didapati.

ESku itu bukannya tahu nak beli sikit, sampai 3kg ubi dibelinya dengan harga RM5.00 (murah sahaja - tapi banyak-banyak nak buat apa, yang makan aku seorang). Dah direbus, makannya tak banyak mana. Jadi, lebihnya aku buat penjan (kat kampung aku dipangil penjan, di Kuala Lumpur ni lebih dikenali sebagai ubi sira - agaknyalah). Dah masak dan agak sejuk, aku letak dalam bekas dan simpan dalam peti sejuk. Ada siapa-siapa suka tak? Marilah kita makan sama-sama. :)

(ubi ini belum tahu nak dibuat apa..)

20 ulasan:

  1. saya masa kecik2 dulu pun makan ubi rebus cecah dengan kelapa kukur atau sambal gesek. sedap lagi dari roti gardenia !

    p/s. rujuk entri kakcik bertajuk dulu-dulu. orang tua ada kelebihannya dari orang muda .. orang tua pernah rasa muda tetapi orang muda belum pernah rasa atau mungkin tidak sempat merasa tua !

    BalasPadam
  2. ubi rebus pun sedap kalau campoq kelapa kukuq dgn sedikit garam..
    makan tepi bendang pulak tu...
    fuuuhh..angin tak yah ceritalah.. sepoi2 gitu..
    sedaq2 habis lah ubi kayu kakcik tu...hhmm

    BalasPadam
  3. Salam Kanda AL..

    betul tu.. ubi rebus lagi sedap dari roti Gardenia.. tapi, kenapa budak2 tak nak makan ubi, ya?

    Betul juga..orang tua ada pengalaman waktu muda.. Orang muda pulak, belum tentu sempat merasa tua kan? :)

    BalasPadam
  4. Salam LB..

    ada orang suka makan ubi rebus dengan ikan kering atau sambal tumis.. sedap juga kan? :)

    BalasPadam
  5. Salam Anak Laut..

    ke mana gerangan lama menyepi? atau kakcik yang ketinggalan kretapi? :)

    BalasPadam
  6. Meh le temankan kakcik makan, Maiyah :)

    BalasPadam
  7. sedap nye kak
    ubi cicah dgn kelapa atau sambal
    iskh...

    BalasPadam
  8. Acu.. jom .. datang kat rumah kakcik.. kita makan sama-sama.. nanti kakcik buatkan samabal tumis ikan bilis.. :)

    BalasPadam
  9. kakcik,
    rebus ubi makan dengan sambal ikan masin ataupun sambal ikan bilis pun sedap... Jom...

    BalasPadam
  10. Jom Dik Mah.. makan masa panas-panas regu pulak dengan Kopi O Kampung.. perghhhh... :)

    BalasPadam
  11. Salam..
    Sedap makan ubi sira tapi tak tahan angin... sakit urat.

    BalasPadam
  12. penjan macam pengat??sira?

    BalasPadam
  13. Salam Niza..

    kakcik pun tak berani nak makan banyak-banyak.. cuma melepaskan keinginan sahaja. :)

    BalasPadam
  14. Salam Zeq..

    penjan tu sira.. kalau pengat, kena letak santan :)

    BalasPadam
  15. Salam! Kokcik,
    Ate reja2 ubi kayu tu, buatler koi gelang. Selama ni kita dah ghase koi gelang ubi kledek, nak dibuat krepek, dah tentu ghenyah nak ngirih, berkunyit, berjemur, bergoreng. Payah benor, tegheban je ler, beli ubi goreng kat kedei Mydin je!

    BalasPadam
  16. Salam Yop..

    tak tido lagi ke? itule.. teman ghase, kalo takde yg ndok kat ubi tu.. sudahnye teman tegheban je le ke mane yang patut... Petang tadi, bangcik yang baghu lepeh operet tu nak makan lengkong.. teman buat ajele.. ubi tu tak pulok nok dijamahnye..

    BalasPadam
  17. Kakcik, I paling suka bingka ubi kayu.. tp badan ni sgtlah tak tahan dgn benda2 berangin ni.. sedeyyy!!

    BalasPadam
  18. Ja..

    samalah kita.. makan benda berangin - habis angin satu badan! wakakaka...

    BalasPadam

Catatlah apa saja..saya sedia membaca...