Klik klik

Khamis, Disember 31, 2009

Tiada yang pasti selain mati


Itupun kita tak tahu bila tiba saatnya.
Bergembira melaungkan esok tarikh baru bermula,
tapi apakah pasti esok kita masih bernyawa?

38 ulasan:

  1. kalau lah kita tahu bila nak mati, agaknya semua orang di dunia ini akan jadi gila belaka !

    kalau saya tak berblog sekian lama tanpa apa2 notis, mungkin juga saya sudah tiada lagi di dunia ini.

    BalasPadam
  2. AL...

    mcm tu juga dgn kakcik, kalau tak ada berita dlm seminggu tanpa pemberitahuan, anggaplah kakcik dah tiada lg! :)

    BalasPadam
  3. Saya teringat kisah Tok Kadi Daerah Perak Tengah merasmikan tanah perkuburan baru. Dan selang beberapa hari beliau meninggal dunia dan menjadi orang pertama dikebumikan di situ. Peristiwa ini berlaku minggu lepas. Pembaca entri ini saya mohon sedekahkan bacaan Al-Fatihah buat beliau. AL_FATIHAH

    BalasPadam
  4. Salam Zool...

    tiba saatnya tidak tertangguh walau sesaat jua. Al-Fatihah untuk Allahyarham, semoga rohnya ditempatkan di kalangan roh mereka yang dirahmati.

    BalasPadam
  5. Al-Fatihah untuk arwah Tok Kadi..

    kakcik,selamat thn baru
    insyaallah esok acu blk kampung...
    rindu nye kat mak...

    BalasPadam
  6. Salam Acu..

    hati2 di jalanraya. Semoga selamat walau di mana berada. Jangan lupa balik ke KL tau! :)

    BalasPadam
  7. salam,

    selamat tinggal...
    hanya yang ada kenangan...
    nostalgia 2009.

    BalasPadam
  8. Salam Kak Cik,

    "Ajal maut di tangan Allah s.w.t hanya dia yg mengetahui segala-galanya", selagi masih hidup ni pd pandangan sy bersyukurlah dan hargailah apa yg kita ada.

    BalasPadam
  9. Salam Cikgu Humairi...

    ada juga peristiwa yang tak perlu dikenang2. :)

    BalasPadam
  10. Salam Aidah..

    seringkali terjadi, kita menghargai sesuatu setelah kita kehilangannya. betul kata Aidah, hargailah apa yang kita ada tanpa melupakan semuanya adalah hakNya juga. :)

    BalasPadam
  11. Setuju tu kakcik...
    esok bukan milik kita
    hari ini dan semalam pun
    bersyukur dgn apa yg diperolehi
    hargai dan pelihara lah
    terutamanya soal silaturrahim
    tua bukan hanya duduk menanti
    muda bukan utk tidak dihormati...

    bilakah kali terakhir bicara kita dgn abang, kakak, adik dan makcik pakcik terdekat?
    atau sepupu sepapat?
    bertanya khabar dn masalah?
    bukan hanya berkongsi cerita gembira
    makan nasi minyak dikenduri kendara?

    jgn nanti bila salah seorg dari kita 'pergi'
    baru kita terbangun dari mimpi
    membazir ruang waktu yg diberi
    yg takkan mungkin akan kembali lagi...

    Perkara paling hampir dgn kita
    adalah ajalmaut
    perkara paling jauh dari kita
    adalah kenangan semalam..

    renung2kanlah...

    BalasPadam
  12. QJ...

    pandai you bermadah, terpesona kakcik. Memang betul apa yang you catatkan itu. Walaupun kita tak tahu bila saatnya tiba, ia tetap hampir dengan kita. Semanis mana pun kenangan, ia tetap berlalu dan tak akan kembali lagi. Yang datang selepas itu adalah sesuatu yang baru, bukan yang kelmarin dulu...

    BalasPadam
  13. Simple tapi menginsafkan..kakcik..TQ
    p/s- malam ni gi lihat percikan bunga api dak?

    BalasPadam
  14. slmt thn bru kak, moga kita akan melangkah ngan kejayaan

    BalasPadam
  15. LB...

    kebelakangan ini, kakcik lebih menghargai tidur! Badan kakcik seringkali letih, mungkin kerana usia yang merangkak malam (bukan lagi senja). :)

    BalasPadam
  16. Salam Dik Maiyah..

    iya.. semoga setiap langkah ke hadapan, kita akan diiringi kejayaan. :)

    BalasPadam
  17. Salam Kak Cik...
    Post kak cik ni mengingatkan saya lagu kat bawah ni...

    Kapan Tiba AjalKu
    ku Akan Memohon Tuhan Tolong Panjangkan UmurKu

    Andai Ku Tahu
    Kapan Tiba MasaKu
    ku Akan Memohon Tuhan Jangan Kau Ambil NyawaKu
    AKu TaKut Akan Semua Dosa DosaKu
    AKu TaKut Dosa Yg Terus MembayangiKu

    Andai Ku Tahu
    Malaikatmu Kan MenjemputKu
    Izinkan AKu Mengucap Kata Taubat Padamu
    AKu TaKut Akan Semua Dosa DosaKu
    AKu TaKut Dosa Yg Terus MembayangiKu

    Ampuni AKu Dari Segala Dosa DosaKu
    Ampuni AKu Menangis Ku Bertaubat Padamu
    AKu Manusia Yang TaKut Neraka
    Namun AKu Juga Tak Pantas Disurga

    Andai Ku Tahu
    Kapan Tiba AjalKu
    Izinkan AKu Mengucap Kata Taubat Padamu
    AKu TaKut Akan Semua Dosa DosaKu
    AKu TaKut Dosa Yg Terus MembayangiKu
    Ampuni AKu Dari Segala Dosa DosaKu
    Ampuni AKu Menangis Ku Bertaubat Padamu

    BalasPadam
  18. salam,

    mati itu pasti hidup Insya Allah (Dalam novel RAM)

    kalau semua orang tahu tarikh dia mati insya Allah semua orang akan beribadat dan tak akan ada lagi kes2 jenayah, apatah lagi bagi yang muslim. Yang bukan muslim pn kalau dia tahu imbuhan untuknya di sana, tentu hanya Islam pilihannya

    BalasPadam
  19. KAK CIK.. semoga tahun mendatang memberikan lebih keindahan dan kebahagiaan buat kita semua...

    BalasPadam
  20. salam kakcik syg..
    kita tak tahu apa akan jadi sekejap lagi..
    apa lagi esuk atau lusa..
    mudah2an kita diberi kesihatan kekuatan dan semangat untuk meneruskan kehidupan ini..

    BalasPadam
  21. Cikgu Jang..

    andaiku tahu, kapan tiba ajalku...

    kalau tahu, tak payah buat kerja lain kan?.. kalau dah dikapankan???

    mudah2an saja kita pergi dalam keadaan yg bersedia, atau setidak2nya kita pergi bukan dalam keadaan aib...

    BalasPadam
  22. Nanie...

    semua orang tahu, ajal pasti akan tiba. Sebagai Muslim, sepatutnya kita sentiasa bersedia.. tapi kebanyakan orang sering merasakan 'belum waktu untuk ke sana'. Kakcik pun hanya pandai menitipkan kata2, sedangkan hutang denganNya bagai tak sempat hendak dilangsaikan. :(

    BalasPadam
  23. Azie...

    mudah2an.. Insya Allah. :)

    BalasPadam
  24. Ida sayang...

    iya, kita takkan tahu apa yang bakal terjadi. Berdoalah agar kita diberikan segala yang terbaik sementara menanti waktu ke sana. :)

    BalasPadam
  25. Salam Kak Cik
    Tentang mati .. Teman udah mati, idup balik ...

    BalasPadam
  26. Salam my dear KakCikS..

    Selamat tahun 2010..
    Semoga menjanjikan kebahagiaan buat sis sekeluarga..dan dirahmatiNya selalu..:):):)

    **baru ada kesempatan bg komen ni..seminggu meeting memmanjang..aduhai..!

    BalasPadam
  27. Salam Kak Cik...

    Selamat Tahun Baru...2010

    Moga tahun ini diberikan kekuatan untuk kita semua dekat kepada pencipta!

    Gua doakan agar cita2 Kak Cik sekeluarga tercapai tahun ini...

    BalasPadam
  28. Salam & Selamat Tahun Baru adikcik.
    Tq 4 ur moral support & also 4 adding spice 2 my blog (& my life gak ler).
    Sudikan ke blog Kak G utk menerima ucapan dan cenderahati Tahun Baru di Maya ini. Harap2 suka ..
    Kekadang Kak G lewat balas ziarah, jd minta maaf juga la ya .. but Kak G mmg suka dgn semua lawatan!

    BalasPadam
  29. Salam kakcik. Betul tu... esok entah ada ketidaknya kita ni?

    BalasPadam
  30. Salam Yop...

    eiiiii... bile pulok mike mati idop balik tu???

    BalasPadam
  31. Salam Tinie..

    mudah2an... Terima kasih. :)

    BalasPadam
  32. Salam Epoi...

    Selamat Tahun Baru. Terima kasih untuk doa. :)

    BalasPadam
  33. Salam Kak G..

    kdg2 kakcik ziarah tanpa tinggal jejak! ;-)

    BalasPadam
  34. Salam Kak Cik..

    Inilah kehidupan, sentiasa leka dan alpa...

    p/s: selamat menempuh cabaran dan dugaan baru..

    BalasPadam
  35. Salam AM...

    jgnkn esok.. sekejap lg pun kita belium pasti apakh kita masih bernyawa. Betul tak?

    BalasPadam
  36. Salam Nida...

    bagaikan bayang2.. semakin banyak cahaya, semakin rapat ia mengikuti kita....

    BalasPadam
  37. salam kakcik ku syg..

    selamat tahun baru kakcik..minggu ni nora dh mula bz dgn persiapan sekolah anak2..beli apa yg perlu jer..baca posting kakcik ni teringat lagu ramli sarip..PERJALANAN HIDUP..

    aku yang masih diperjalanan hidup ini
    begitu lama berlegar dipersimpangan dunia
    menempuh jarak dan titian
    rimba dan lautan
    mencari sesuatu yang abadi

    aku yang masih diperhentian hidup ini
    begitu jauh mengembara diserata dunia
    mengejar siang dan malam
    surut dan pasang
    mencari satu kebebasan
    mencari satu kedamaian

    dimana berakhirnya perjalanan ku ini
    esok dan lusa bukan milikku
    oh Tuhan
    lindungilah hamba yang hina ini
    aku setia hanya padaMu

    BalasPadam
  38. Salam Nora sayang...

    Masa menaip ni, kakcik baru je lepas menulis nama di buku2 Adik sepet tu. Baju2 sekolah dah siap bergosok.

    Itulah kan? Jauh mana pun berjalan, sebanyak mana pun harta dikumpul... akhirnya, hanya amalan dan kain kapan yang kita bawa ke sana...

    BalasPadam

Catatlah apa saja..saya sedia membaca...