Klik klik

Khamis, Julai 16, 2009

catatan ke 100 - catatan pengalaman berurusan dengan pegawai PTPTN

Tiba-tiba aku teringat untuk membuka semula balutan luka ini
luka yang telah lama kering namun parutnya masih sesekali gatal minta digaru...

Suatu ketika
aku pernah berurusan dengan pegawai PTPTN berhubung masalah pinjaman anakku.
Sebagai ibu yang bertanggungjawab, segala urusan anak-anak, terutama yang melibatkan masa depan mereka, adalah urusanku juga....

Aku pun tak ingin bercerita panjang tentang luka yang masih berbekas ini...

Saat itu, aku menghubungi seseorang di PTPTN (namanya masih ku ingat sehingga kini) berkenaan hal yang kunyatakan tadi...

Dengan suara dan nada yang penuh berhemah (aku rasa lah.. tak tahu bagaimana di pendengaran pegawai tersebut), kunyatakan masalah anakku yang masih belum menerima pinjaman... Mungkin kerana suaraku memang suara perempuan kampung yang tidak berpelajaran, sewenangnya pegawai itu mengherdikku...

"Sepatutnya awak suruh anak awak yang bercakap. Saya rasa awak ni tak pernah pun tengok borang pinjaman tu...."

Aduhai.... bukankah aku adalah penjamin kepada anakku??
Borang pinjaman itu pun aku yang mengisi butirannya, anakku cuma tandatangan sahaja..
Di tengah malam buta, aku dan suami bekejar dari KL ke Ipoh, semata2 untuk mendapatkan borang itu di kolej tempat anakku belajar... dan kerana mengantuk, kami singgah di R&R Tapah untuk melelapkan mata pada jam 2 pagi...

Berbalik kepada sikap pegawai tersebut, setelah diherdik bagaikan aku tak punya maruah, rasanya ingin saja aku membuat aduan ke pihak2 yang berkenaan..
Tapi, aku adalah wanita kampung yang serba tak pandai... Jadinya, luka itu kubalut sendiri......

Anakku pun telah menamatkan pengajiannya... dan aku sering mengingatkan tanggungjawabnya untuk melunaskan pinjaman PTPTN yang telah diterimanya itu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatlah apa saja..saya sedia membaca...