Klik klik

Jumaat, Ogos 07, 2009

Danial

Sebenarnya aku pun serba salah nak bercerita tentang Danial ni. Siapa sebenarnya Danial? Aku pun tak pasti... Yang aku tahu, Danial adalah seorang budak lelaki berusia 11 tahun. Anak murid Along.

Danial mulanya dibawa balik ke rumahku oleh Along beberapa bulan yang lepas. Biasanya dia akan tinggal di rumahku untuk beberapa hari. Pergi dan balik ke sekolah bersama Along yang dipanggilnya Ustaz. Tidur pun dengan Along. Alasannya, mama Danial 'out station'. Hmmmmmm, tak apalah. Aku pun dah biasa dengan anak-anak angkat sejak Along berusia 13 tahun lagi. Semasa Along bersekolah di sekolah tahfiz, bila bulan Ramadhan, kawan-kawan Along selalu menumpang tidur di rumah - adakalanya sehingga 3 minggu (aku pun tak dapat mengingat berapa ramai 'anak angkat' yang aku ada - hampir semuanya kawan2 Along). Kawan2 Along ini, biasanya menjadi imam tarawikh di surau2 yang berdekatan dengan rumahku. Lagipun, anak2ku semuanya lelaki. Sampai Along dah bekerja pun, ada saja kawan2nya yang datang tidur semalam dua di rumahku. Selagi aku tahu siapa dan bagaimana peribadi kawan2 Along, aku tak kisah.

Berbalik kepada kisah Danial - saat ini, sudah lebihkurang 3 minggu Danial tinggal di rumahku. Sekarang ini, disebabkan Angah disahkan positif Influenza, Along dan Danial mendapat pelepasan untuk tidak ke sekolah selama seminggu. Bangcik dan Adik pun nampaknya serasi dengan Danial. Mereka bergurau dan bergaduh (biasalah budak2 - tambah2 lelaki) seperti adik-beradik. Akupun membahasakan diriku sebagai 'mak' kepada Danial. Suamiku pada mulanya membahasakan diri sebagai 'uncle'. Tapi, aku kata, biarlah Danial memanggilnya sebagai 'ayah' memandangkan Danial sendiri lebih selesa menggunakan perkataan 'ayah' setiap kali bercakap dengan anak2ku bila merujuk kepada suamiku. Suamiku bersetuju.

Yang menjadi misteri kepadaku - siapakah ibubapa Danial? Mengapa tak pernah sekalipun mereka menghubungiku mahupun suami untuk berbicara mengenali Danial? Hanya Along yang mengenali ibu Danial. Dan ibu Danial hanya menghubungi Along sesekali jika ada apa2 yang ingin dibicarakan tentang Danial. Dari apa yang diberitahu oleh Danial, ibunya seorang pensyarah dan bapanya seorang jurutera! Dari apa yang diketahui oleh Along pula, Danial hanyalah 'anak angkat' pada pasangan berkenaan. Walau apapun status Danial, adalah menjadi tanggungjawab 'ibubapa'nya untuk menjaga kebajikan Danial. Tidakkah mereka ada sedikit perasaan risau tentang wabak yang menular sekarang akan menjangkiti Danial??? Baru2 ini Danial demam, Along yang membawa Danial ke klinik dan membayar kos ubatnya.

Bagiku dan suami, kami tak kisah kalau 'ibubapa' Danial tak lagi mahukannya. Biarlah kami saja yang menjaganya. Tapi, datanglah bersemuka dengan kami. Kita bincangkan elok2. Serahkan Sijil Kelahiran Danial kepada kami. Kalau perlu, kita buat perjanjian berlandaskan undang2. Aku tak mahulah pula nanti menjadi seperti kes remaja yang lari ke rumah Norish Karman yang mana akhirnya ibu remaja tersebut membuat laporan polis, konon anaknya diculik!

Aku bukanlah dalam golongan 'wan-wan' - jutawan/bangsawan - jauh sekali angkasawan - nama kami pun tak ada Wan.... tapi, aku percaya, kalau kita ikhlas, Allah akan permudahkan urusan kita. InsyaAllah, kehadiran Danial tidak akan menyempitkan pintu rezeki kami. Apa yang ada untuk anak2ku, adalah juga untuk Danial. Nak kata Danial tak nakal, manalah ada budak yang tak nakal... sudahlah masih budak, lelaki pulak! Aku pun faham sangat dengan kerenah budak lelaki - kerana 4 anakku lelaki semuanya. Yang kadangkala kerenah mereka bukan saja boleh menaikkan darah - malah, kadangkala rasa nak terpancut darah keluar dari tempurung kepalaku!

Bagusnya Danial, dia pandai mengaji - dan juga pandai menyanyi! Dan Danial juga seolah2 ingin aku memanjakannya sebagaimana aku memanjakan anak2ku. Kerana itu, setiap kali bila aku bersalam dengan Bangcik dan Adik serta mencium ubun2 mereka, aku berbuat yang sama terhadap Danial. Dan aku sudah mula cuba untuk 'menegur' Danial sebagaimana aku menegur apa2 perbuatan yang aku tak suka anak2ku lakukan. Sebelum ini, kerana memikirkan Danial itu 'anak orang', aku tak berani nak menegur apa-apa yang aku tak suka. Tapi, sekarang aku akan cuba untuk berlaku adil, apa yang anakku tak boleh buat, Danial juga tak boleh buat. 'Ibubapa' Danial tak boleh menyalahkan aku, kerana sebagaimana aku mahukan yang terbaik buat anak2ku, aku juga mahukan yang begitu untuk Danial.

4 ulasan:

  1. Cayalah kak cik. Tapi pelik jugak mak ayah danial ni. Diorang tak rindu ke kat anak diorang. Nama dah sama dengan anak saya.

    BalasPadam
  2. Tu yang kakcik tak faham tu Echam...
    sedangkan kakcik ni, kalau lama sikit Danial tak datang, kakcik akan tertanya2....

    BalasPadam
  3. hhheee..
    walopun bukan jutawan..bangsawan mahupun usahawan..


    kau tetap sukarelawan...

    BalasPadam
  4. hahaha.. betul juga tu IdzaRis :)

    BalasPadam

Catatlah apa saja..saya sedia membaca...