Klik klik

Khamis, Mei 07, 2009

Selamat Ulangtahun Kelahiran Bangcik - 7/5/2009


(gambar ini sebenarnya bertarikh 1/10/2008)

hari ini genap usia Bangcik 12 tahun...
semoga terus membesar sebagai anak yang soleh
yang diberkati hidupnya
yang sentiasa di bawah lindungan Yang Maha Esa..

mak tak ada apa2 nak dihadiahkan pada Bangcik
hanya doa mak tetap mengiringi perjalanan hidup anak2 mak
dalam apa keadaan pun
mak tetap sayangkan anak2 mak...

(imbasan semula...)
12 tahun lalu...
pada tarikh ini
aku bersama suami
ke klinik pakar O&G Pusrawi, Jalan Ipoh
untuk pemeriksaaan ulangan bersama Dr. Hj. Saleh
anak yang kukandung dijangka lahir pada tarikh 13/5/1997

sewaktu pemeriksaan
Dr mengesan sesuatu yang tak normal
anak yang kukandung
tidak bergerak seperti yang sepatutnya
serta merta Dr mengarahkan agar melakukan ujian ECG
memandangkan ujian itu mengambil masa
lebihkurang 45 minit
suami meninggalkan ku di bilik pemeriksaan
untuk melawat rakannya
yang kebetulan dimasukkan ke wad di Pusrawi

aku tinggal bersendirian
kerana jururawat ada hal yang hendak diuruskan
tiba2..
Dr Saleh yang berada di bilik sebelah
meluru masuk mendapatkanku
beliau bertanya tentang suamiku (yg juga tlh menjadi kawannya)
Dr berkata memang ada sesuatu yang tak kena
dengan kandunganku
bayiku seolah2 'tidur'
Dr kata aku kena menjalani pembedahan..
dengan selamba pulak aku berkata pada Dr
'tak ceaser tak boleh ke???'

Dr kata, 'ini serius. Mana Bob (suamiku)?'
serta merta Dr mengarahkan jururawat mencari suamiku...

Dipendekkan cerita..
akhirnya aku disorong ke bilik bedah dengan Dr sendiri
ikut menyorong...
Dr kata suami telah dimaklumkan (aku t/tgn sendiri
borang kebenaran pembedahan)...
anakku selamat dilahirkan melalui pembedahan
dengan tali pusat yang mengikat kedua2 kakinya...

Sehingga ke tengah malam
bayi yang kulahirkan tidak dihantar kepadaku
untuk disusukan..
sehingga akhirnya akau diberitahu
anakku mempunyai masalah jantung
dan perlu dihantar ke Hospital Universiti (UH)

24 jam di UH
anakku dikejarkan pula ke IJN
kerana menghadapi masalah saluran jantung
yang 'beralih tempat'... (TGA = Transposition of the Great Artery)

akhirnya pada 13/5/1997
(hari yang sepatutnya anakku dijangka lahir)
satu pembedahan yang memakan masa 8 jam
dijalankan ke atas anakku...

Terimakasih pada semua yang telah memberikan sokongan
dalam apa jua bentuk di saat2 aku dan suami menghadapi
kegetiran...

Teringat kata2 suami kepadaku di waktu itu..
"sabarlah... kita kata kita beriman.. Allah sedang
menguji seteguh mana iman kita...."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatlah apa saja..saya sedia membaca...